Факултета - между държавата и общината

Image Format

Столична община и държавата, в лицето на Национална компания железопътна инфраструктура (НКЖИ) изпаднаха в своеобразен тупик кой е отговорен за случващото се. Община и държава си прехвърлят топката кой е отговорен за ж.п. линията, която минава през циганския квартал факултета, кой трябва да събаря незаконните постройки, кой да чисти сметищата, които циганите създават около железния път, кой трябва да поддържа реда. 

За изминалата една година общинският съветник на ВМРО в София Антов три пъти по различни поводи поставя въпроса за кв. "Факултета" пред СОС и кмета Фандъкова. Един път за незаконно строителство върху няколко частни имоти по молба на потърпевшите граждани, втори път във връзка с циганските каруци и коне, трети път относно участъка от международния ж.п. път, който за всеобщ ужас преминава през кв. "Факултета". 

По всички поставени проблеми отговорите на кмета и политиката на СОС са уклончиви. Констатират се някакви факти, някакви обстоятелства, отчита се някаква дейност (например, че от началото на 2015г. са издадени 6 заповеди за премахване на незаконни постройки във Факултета). Въобще Столична община тотално е абдикирала от задължението си да наложи ред в този и други цигански квартали. Шест заповеди за премахване на незаконни постройки в квартал, който на 3/4 е застроен със сгради, които не отговарят на никакви законови изисквания, е абсурдно, дори комично.

Нито дума и за това, че циганите трайно и устойчиво са навлезли на територията на сервитута на НКЖИ, застроявайки терена почти до ж.п. линията. И тук Столична община трябва да вземе отношение, защото съгласно закона тя е компетентна да премахне постройките. Циганите са създали сметища, може би десетки около линията - също толкова незаконни, колкото и копторите им. И пак изненада - компетентният орган кърши пръсти, не знаел, не можел, едно време, преди години имало акция и били чистили, ама циганите пак нанесли боклук и...оправия нЕма.

В последното си питане по въпроса Димитър Антов ясно посочва, че въпросният участък от ж.п. трасето е част от паневропейския коридор 8, който трябва да свърже Черно море (Бургас и Варна) спристанището Дурас (Албания), а от там чрез фериботна връзка с италианските Бари и Бриндизи. Това трасе се разглежда като приоритет, още повече че се отпускат и средства за финансирането му от ЕС. То е ключово за транспорта на стоки от Черноморския басей към Западна Европа и обратно. Отделно от това е и част от трасето Дунав-София-Солун, което също е стратегически маршрут. Но за нашата българска действителност явно е по-добре да търпим циганите там, около него. За всеки е ясно, че докато това гето съществува нормален железен път няма да има и влаковете ще се движат с 4-5 километра в час, за да не треснат някое цигане, което си играе на релсите. Както е вярно и другото, че до една година след ремонт и почистване ще бъде все едно не е чистено.

В момента НКЖИ ремонтира точно този участък, подменя си цялата инфраструктура, почиства се, но това упражнение макар и правилно и закономерно, ще се окаже напълно неефективно. Докато гетото на Факултета е там и стои буквално досами линията, само след година ситуацията ще е същата, както преди ремонта.

Ето и няколко актуални снимки за нещата от живота във Факултета в момента. Снимките са на Цветан Александров, ВМРО-София.