Платено паркиране - проба, грешка, проба, грешка

Image Format

С Решение 5194/20.07.2015г. Административен съд - София за пореден път отменя решение на Столичния общински съвет и Столична община във връзка с платеното паркиране в София. Текстовете относно размера на таксата за паркиране в "Синя" и "Зелена" зони, служебния абонамент, относно скобите и репатрирането паднаха на първа инстанция. Аргументите на съда са свързани с допуснати сериозни пропуски в процедурите. Оказва се, че решението не отговаря на нито едно от изискванията за приемане на нормативен акт, какъвто се изисква за подобни промени. През 2012г. (тогава е прието решението) Столична община и подкрепилите го съветници от Столичния общински съвет са използвали един много прост финт. Ако мине номерът. Промените за размера на таксите за паркиране, за служебния абонамент, за скобите и паяка са набутани в точка от дневния ред, която се назовава Програма за развитие на обществения транспорт в Ссофия 2012-2015, приемане на Наредба за изменение и допълнение на Наредбата за превоз на пътници и условията за пътуване с масовия градски транспорт на територията на Столична община и приемане на Наредба за изменение и допълнение на Наредбата за организация на движението на територията на Столична община. И нито ред за приемане на изменения на таксите. Този трик е причината де факто почти никой да не разбере предварително какво,кога и как ще се гласува. Абсолютно сигурно е, че и повечето общински съветници не са разбрали, тъй като във въпросната точка има взети 3 решения с 2 приложения. Схемата е ползвана, за да се избегне следването на законовата процедура, която предвижда доклад, мотиви към него, които следва да съдържат обосновка на правната необходимост от подобна стъпка, на целта, която се поставя с приемането, финансов и икономически анализ и т.н. Съответно това следва да се обяви и да се даде срок за предложения, обсъждане, становища.

Това, разбира се, не е направено, защото щеше да има жестока съпротива, каквато и имаше и без това. Оказва се, че таксите за платеното паркиране и съпътстващите го "екстри" са увеличени въз основа на един доклад, едно становище и едно писмо. Толкоз. Без обяснения. Без ясна сметка защо се прави, как се прави, за какво ще се ползват парите. Е, номерът минава вече трета година. На първа инстанция съдът поряза този общински ход. В съдебното решение дори е записано, че поради тежки процедурни нарушения не е изследвал акта за нарушения на материалния закон, т.е. дали приетите завишени суми за паркирането-лукс не противоречат на правно норми, свързани с метода на определяне на цената, дали не противоречат на Закона за движене по пътищата и т.н. Предстои Върховния административен съд да се произнесе. Така или иначе до окончателния край на спора, макар и отменено на първа инстанция, решението продължава да действа.

Съвсем друг е въпросът защо това упражнение беше необходимо и каква е причината. От ВМРО, още когато се подготвяше новото зониране, предупредихме, че вместо да се въведе ред с паркирането, ще възникнат много повече проблеми. Да, сега тук-там в обхвата на зоните има понякога свободни места, но за сметка на съседните улици извън зоните, където е ад. Просто колите се местят. Нещо друго - с появата на зоните и по-високите цени рязко скочи броя на платените паркинги в София и то на доста високи цени.

По-любопитното е, че парите от паркирането се вливат директно в Центъра за адска мобилност. В общия кюп. И, разбира се, се ползват за финансиране на губещите дейности. И това сме го казвали многократно. А каква е инвестицията в платеното паркиране - табели, очертаване на паркоместа, няколко паяка, няколко коли за скобите, заплати и осигуровки на служителите. А се ползва публична общинска собственост (пътните платна и тротоарите), за която обаче от парите за платено паркиране не отива нито лев. Доста хитро - ползваш нещо без пари, трупаш оборот и печалба и не връщаш нито лев. 

Моделът е тотално сбъркан, но може би, дори не може би, а съвсем сигурно, това е целта. Не случайно когато започнаха броженията около зоните и паркирането и стана ясно, че има голяма вероятност текстовете да паднат, точно депутати от ГЕРБ и Реформаторския блок внесоха прословутата поправка паркирането да се превърне в търговска услуга, която да се заплаща, но не като такса, а с цена. И понеже това се прие, сега всеки общински съвет, включително столичния, може да си прави общо взето каквото поиска с паркирането. Вече не е проблем тази дейност да се обслужва от търговско дружество. А това означава, че отиваме на пазарни цени. Досега поне по презумпция можеше да се опонира, че размерът на таксата за паркиране следва да бъде равен на разходите за предоставянето на услугата. Сега отиваме на пазарни оценки, анализи. Дали в големите градове общинските съвети ще посмеят да направят платеното пракиране на пазарни цени? Дали това не е началото на зараждането на получастна, полуобщинска мафия по паркирането? Като тази с боклука, с еко таксите и други такива сладки общински и държавни дейности.