ВМРО не подкрепи сделката за стари трамваи от Прага

На Столичния общински съвет беше предложен доклад, според който общината да придобие 20 бр. мотриси Татра от община Прага за нуждите на широкото трамвайно трасе (1435мм). То обслужва линиите 20, 22 и 23. Мотрисите са "Татра" и се извеждат от експлоатация от електротранспорта на община Прага. Според приложените към доклада документи (включително разменени писма и доклад на директора на Електротранспорта) предложението за придобиване на въпросните мотриси е изключително изгодно. Почти без пари, както се казва.

Зад това наглед изключително полезно за София действие, обаче според нас се крие нещо мътно и съмнително. И това не е ниската придобивна цена, а философията, на която почива доклада и въобще кардинално грешната политика, която се води в развитието на трамвайния транспорт. За никого не е тайна, че сегашните мотриси Дюваг са на по 50-60г. Това само по себе си не е проблем, защото тяхното добро състояние зависи основно от поддръжката им а, не само от годините, които са натрупали. И тък е големият проблем. Че трамвайните подвижни състави като цяло се поддържат зле. Очевидно не се справяме като община особено успешно с тази задача. Примера с мотрисите Дюваг е показателен - в Европа (по данни на независими експерти в релсовия транспорт) се движат около 250 трамвая от този тип, които са в отлично състояние. Такива има в Германия, Полша, Финландия, Румъния, Швеция.Освен че се поддържат, се и модернизират. И служат добре за целите на градския транспорт на съответните държави. Значи може, можем и ние, но не го правим. В този смисъл въпросът е има ли смисъл да се придобиват трамваи при положение, че поради лоша поддръжка на трасетата у лошо поддържане на мотрисите след няколко години ще сме на същия хал?

Има и нещо друго - пак според мнения на хора, които са експерти в транспорта, но не са свързани със Столична община, придобиването на въпросните мотриси се прави, защото всъщност има риск от липса на мотриси, които да обслужват точно това трасе. А липсата ще се получи или сме на прага да се получи, защото сегашните ни подвижни състави са грохнали. Има и опасения, че е въпрос на време да се случи и инцидент или дори инциденти поради лошото състояние на мотрисите и трасето. 

Относно самият железен път се признава и от Столичния електротранспорт, че в участъка на бул. Дондуков и ул. Кракра то е в лошо състояние. Обещаният ремонт, обаче, така и не започва вече трета година, вероятно няма да се случи у през тази. В тази връзка ние като група в общинският съвет сме направили своето предложение за ремонт на участъка от ул. Кракра до бул. Мадрид. Ще видим дали ще се възприеме.

Ако се върнем пак на въпроса с мотрисите, остават още въпроси, които повдигнах в залата, но не получих особено смислени отговори. Къде се намира Трамкар, собственост на общината в цялата тази ситуация – защо там не се влее една инвестиция от страна на СО, за да може освен по-елементарни ремонти да се извършат и модернизации и по-сложни ремонти на столичните трамваи, даже да привличаме чужди такива поръчки? Дайте цена за този тип трамваи от друг производител, Шкода, Хърватската фирма  Кончар-Електрични возила и/или други. Каква е цената на подобен вид мотриси чисто нови? И ако разликата не е много голяма, не е ли по добре да се кандидатства по евро програма за закупуването на нови? След като тези трамваи са в много добро състояние въпреки навъртените километри защо старите трамваи по 20.22.23 не са в това състояние и имаме ли писмен отказ от завода производител Дюваг, т.е. Сименс, че няма части за този вид.  Имаме ли някакъв гаранционен срок на трамваите, които ще закупим от Прага, въпреки че са втора употреба? И ако да какъв е срока, ако не защо? Ще минат ли наши сервизни техници на обучение в този завод за ремонтирането на този вид трамваи Т6А5? Имаме ли гаранция, че един определен срок 20-30 годни и частите за тези трамваи няма да изчезнат и тази покупка от „особено благоприятна” няма да се превърне в меко казано неизгодна?

Съмненията, които имам, а и моите колеги от групата са основателни. Имаме усещането, че липсва ясна визия как да се развива електротранспорта (в частност широкия трамвай). Има нещо сбъркано, нещо недоизказано, нещо мътно. 

Поради това бяхме единствените, които го направиха на въпрос и не го подкрепиха.