Възможно ли е да се реши казуса с Тангентата?

Image Format

На 19-ти май на редовна сесия на Столичния общински съвет поставих въпроса за достъпа до Северна скоростна тангента (ССТ) и за необходимите мероприятия, които Столична община следва да изпълни, за да осигури нормално, бързо, лесно преминаване през ССТ и по ССТ. Представих единствената възможна работеща стратегия за цялостно, всеобхватно и полезно за гражданите и града решаване на въпроса с достъпа. Колкото и нескромно да звучи, направих това предложение и този анализ не с идеята да се прави пиар и заяждания с управляващите, а с мотива да се намери и реализира най-доброто решение в полза на града и хората.

Кой какво чу и какво разбра от това, не е много ясно. А предложих следния план, стратегия за действие:

За облекчаване на трафика и решаване на проблема с достъпа до и през ССТ следва да се проектират и изпълнят в спешен порядък следните вртъзки
 

  • Бул. Рожен (ново трасе с пробива през промишлена зона Илиянци Запад),
  • Бул. Илиянско шосе (продължението му към Кубратово),
  • Чепинско шосе,
  • Източна тангента.
  • бул. Лазар Михайлов

Единствената връзка, която работи е тази с Чепинско шосе. Другите три връзки са изградени като съоръжения по трасето на ССТ, но тяхната обвръзка с уличната мрежа на София не е изградена. Именно липсата на тази инфраструктура създава силно недоволство, генерира пробеми с трафика и практически препяства свободния и нормален достъп на жителите от северните райони към града и от града към районите.

Новият бул. „Рожен“ е с разработен и приет подробен устройствен план. Има висящо производство в съда. Независимо от това администрацията следва в бърз порядък да подготви схемите и проектите за изграждането на трасето.

Връзката на „Илиянско шосе“ (бул. Илиянци) със ССТ се работи като ПУП по чл.16 от ЗУТ. Планът е пред приключване. Следва да се процедира бързо и да се изготви проект за трасето, тъй като планът е по чл.16 няма да има необходимост от отчуждаване.

Връзката с Източна тангента е с готов и одобрен от СОС план. Има две жалби на плана от представители на НПО, които са с прекратено производство от съда, но процедурата не е приключила поради невъзможност да бъдат връчени решенията на жалбоподателите.

По бул. Лазара Михайлов следва да завърши първо реконструкцията на водопровода и канализацията, които също да се считат за приоритет.

Връзките са с висока степен на спешност, тъй като те ще решат проблемите за достъп на живеещите в северните райони и ще облекчат значително трафика в градската част на София. Считаме, че дължим като общински съветници бързи и ефективни решения по този въпрос. Дължим го на града и граданите. Поради тази причина считам, ведно с групата Патроти за София, че изграждането на описаните трасе, тяхното проектиране, осигуряването на безпроблем транспортен достъп до тангентата и през тангентата на кв. Илиянци, Бенковски, Требич, Враждебна, на всички живущи оттатък тангентата следва да бъде приоритет."

Това е накратко. Сега да видим кой какво разбра и чу от цялата работа, смляна в предложение, обяснена. Първите, които подскочиха, са Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), които побързаха да свалят всякаква отговорност от себе си. Нищо че по документи и разчет ССТ е път с национално значение, което автоматично обвърза АПИ с органиацията и осигуряването на нормалния достъп до ССТ. Да, ама не. Ако правилно съм чул, Председателят на АПИ заяви в ефир, че това не било негова работа и Столична общиан да се оправяла. Подобно безотговорно и цинично отношение към ключов градоустройствен, транспортен въпрос с национално значение, е скандално!

От друга страна самата Столична община се забавя твърде дълго с проектирането на трасетата и с мерките, които ще са необходими за реализацията им. Друг е въпросът дали Столична община може да осигури сега, веднага финансов ресусрс за изпълнението им. Отговорът е отрицателен - това са значителни проекти и не са по силите на общината. Ще трябва да се изпълняват поетапно, което означава разтегляне във времето. А това първо е недопустимо, второ създава огромен брой проблеми и на гражданите и на общината с трафика. Вариантът е да се осигурят спешно средства и единственият механизъм е през държавния бюджет.

Сега да видим какво разбраха Министерски съвет от цялата работа. Борисов обяви, че го глобили с 1,5 млн. лв. за достъп до ССТ. Кой да му обясни, обаче, че въпросните 1,5 млн. лв. са за временни решения и няма да помогнат особено много. Тук пак разбрали-недоразбрали. И ако не можем да очакваме от премиера, че разбира или се интересува от градоустройство, то поне ресорния министър Павлова трябва да ги знае тези неща. Да, ама и тя не ги знае, дори съм склонен да мисля, че е подвела целия Министерски съвет, предлагайки временни и палиативни мерки. Защо мисля така. Ето какво казва Павлова след като бодряшки се обяви, че се отпускат още 1,5 млн. лв.: "Ангажимент на Столична община е да изгради локални трасета и да ремонтира довеждащата мрежа - булеварди и улици." Тези думи показват, че министъра няма и най-малка представа за четирите трасета, които трябва да осигурят достъпа. Първо пробивъвт при бул. Рожен не е ремонт, а ново строителство. Второ - бул. Илиянско шосе трябва да бъде довършен (едни 800 м. липсват от ССТ до мястото, където свършва в момента, т.е. пак ново строителство). трето - бул. Лазар Михалов трябва да бъде реконструиран, а Източната тангента изградена. Т.е. Павлова няма и представа какво трябва да се прави и, че това със сигурност ще струва в пъти повече от 1,5 млн. лв. Министъра си мисли, че като се асфалтират пет улици и през 5 имота се ушири един временен път, ще се реши въпроса.

Е, няма да се реши!

Изказванията и на Борисов, и на Павлова показват липса на познаване на ситуацията, както и липса на виждане за доизграждането на техния си проект ССТ. Показват също и пълна липса на концепция и виждане на държавно ниво за развитието на столицата. Поради тази причина тези хора ни обричат на палиативни мерки, пожарна политика и грешни управленски решения. По казуса със ССТ се вижда, че нищо не са разбрали.

Истината е, че след като бъдат одобрени проектите за четирите трасета, веднага трябва да се осигури финансиране и да започне изпълнение. Отлагането и разтеглянето във времето ще влошава нещата и обрича тези райони на София на проблеми с трафика, проблеми с достъпа и слага спирачка за бъдещото им развитие. Това, което най-много ме тревожи е, че днешните временни и палиативни решения ще останат за постоянно. И веднъж постигайки някакъв умиротворителен ефект, няма да се работи по приоритетите и генералните решения. 

Премиерът, разбира се, в свой стил посочи и виновника според него за ситуацията - бившия главен архитект на София Петър Диков. Класика в стил Борисов - опрвдава собствените си грешки и лоши управленски решения с някой друг. На всичкото отгоре и излъга откровено - защото цялата процедура е минала през Министерски съвет и АПИ. Защо, аджеба, не го помислиха още в далечната 2012г., когато са започнали процедурата. Защо в хода й не работиха паралелно със Столична община за осигуряване на двожедащата инфраструктура? Единственият им зор беше да очуждят хорските имоти за жълти стотинки. Имали са достатъчно време да си оправят и техническата документация и да предвидят и финансират изграждането на довеждащата инфраструктура. Да, ама не. И сега оправдания. 

В заключение следва отново и отново да бъде повторено, че приоритет и за общината, и за държавата е изграждането на четирите връзки през ССТ. Това е ключов градоустройствен въпрос, който рябва да се решава веднага. Това означава да не замазват очите на хората с временни решения и с някакви си 1,5 млн. лв. Не, ще трябват много повече усилия и много повече средства (да, държавата трябва да ги даде на Столична община), за да бъде решен проблема на хората, да се реши най-сетне този градоустройствен въпрос, за да се даде перспектива за развитие на иначе тези хубави, но забравени за съжаление, северни райони на София.