Шейсет нови автобуса за София

Image Format

На 30-ти май внесох доклад в Столичния общински съвет, който има две цели - да уреди един дългогодишен нерешен въпрос с един сбъркан конкурс преди 8г. и да обезпечи 60 чисто нови автобуса за линии на градския транспорт, които се обслужват в момента от 20-30 годишни автобуси.

Ето и накратко за какво става дума. През далечната вече 2007г. се провежда конкурс за обслужване на линии на градския транспорт от частни превозвачи. Тогава някои фирми печелят и започват да возят, а една фирма печели, но така и не й подписват договор за превоз на пътници. Годината е 2008. Следва искане за отмяна на конкурса, което завършва с произнасяне на Върховния административен съд, че процедурите са спазени и резултатът от конкурса е валиден. Договор обаче не се подписва. В резултат през 2012г. срещу Столична община е предявен иск за причинени вреди в размер на 5 млн. лв, който в хода на съдебното дело достига 14,8 млн. лв. Предстои съдът да се произнесе. Внесох доклад за постигане на извънсъдебна спогодба с фирмата, като бъде направен изричен отказ от иска, защото това висящо положение вече 8г. е заплаха за обществения интерес. По този начин с подписване на спогодбата първо общината няма да плати тези пари, второ фирмата занапред не може да има никакви претенции за тях или за останалата част от сумата. Срещу този компромис пък фирмата "МТК гроуп" ще се задължи да достави в рамките на 8 месеца от датата на сключване на договора да достави 60 нови автобуса стандарт ЕВРО 6 с климатик и вентилация, които да обслужват следните автобусни линии:

18 Орландовци - Мелница Чепинци
20 Орландовци - Локорско
21/22 Орландвоци - Войняговци
23 Орландовци - гара Курило
24 Орландовци - Бенковски
25 Илиянци - Мировяне
26 Обеля 1 - Гниляне (нови искър)
28 Локорско - Мрамор
29 Илиянци - Балша
31 Обеля - Голяновци
81 Обеля - Иваняне
86 Малашевци - Свобода
117 Изток - Бухово
118 Изток - Желява
119 Изток - Ботунец

Съвсем очевидно е, че това са линии, които при сегашните условия и след 5 и след 10г. няма и да помиришат нови автобуси. Освен това се оказва, че цената на километър пробег за тези линии ще бъде 3.00 лв. За сведение в момента, със старите автобуси цената на километър е 3,08 лв. Простата сметка показва, че общината ще пести по около 372 000 лв. на година след приемането на този доклад. За 8г., какъвто срок предлагам за сключване на договора това прави близо 4 млн. лв. спестени пари за общината от тези линии. Минимум. Защото е ясно, че в следващите години Столичния автотранспорт ще повишава цената си на километър от 3,08 лв. нагоре по ред обективни и субективни причини. Освен това превозвачът се съгласява да вози на 3.00 лв./км при положение, че е спечелил на 3,55 лв./км. Съгласява се и да обслужва с нови автобуси стандарт ЕВРО 6, при все, че тези параметри не ги е имало в спечеления от него конкурс.

Внесох този доклад с яснота съзнание, че обществения интерес трябва да бъде защитаван. От написаното горе е видно какви са ползите за гражданите и Столична община. Разбира се, критиците, много спекулациите и манипулациите са много. Съвсем резонно атаките срещу това предложение от среди, групи и лобита, които иначе са взаимоизключващи се по доста други въпроси. Нещо повече - довчерашните хулители и обвинители на Столичен автотранспорт и ЦГМ днес без свян се позовават на техни данни, нищо че само преди 3м. отричаха истинноста на тези данни. Появиха се и много пишман експерти, които ни обясняват, че реалната стойност на превоза била 2,15 лв. Нищо че в това няма никаква доказателствена опора. Привеждат се примери за линии, по които се плащало 2,8 лв. и 2,9 лв. Но никой не казва, че по тези линии се движат стари автобуси. Никой не казва и за линиите, които се движат на цена 3,55 лв./км. Защото така е по-удобно. Тиражират се всякакви глупости - общината подарявала 141 млн. лв. на концесионер. Това е сумата, кото ще бъде платена за 8г. И понеже сега същите линии се обслужват от Столичен автотранспорт за същите 8г. пак ще бъдат платени пари, само че 144 млн. лв. Най-малко. 

Докладът ми днес беше приет на редовната сесия на Столичния общински съвет. Аргументите против бяха по-скоро теоретични, отколкото по същество. Днес се убедих, че всъщност има доста хора в този общински съвет, които приказват, но нищо не правят, които имат хиляди идеи, но нито една не реализират. Хора, които дават много обещания с ясното съзнание, че няма да ги изпълнят. Защо го казвам, защото днес по време на гласуването на докладът за МТК и новите автобуси за София се видя, че много съветници въобще нямат и идея какво генерално трябва да се подобрява в града. Видях и чух хора, които робуват на конюктурни и моментни съображения. Тъжно за града, защото липсата на мащабно мислене и взирането в битовизмите, със сигурност води до временни и грешни решения. Не случайно нито един от контра въпросите ми на комисии и в зала не получи отговор, а именно:

- откъде ще намерите пари за нови автобуси ЕВРО 6 за 60 нови автобуса за линиите за Обеля, Орландовци, Бенковски, Войнеговци, Локорско, Чепинци, Мировяне, Мрамор, Балша, Иваняне, Бухово, Желява и Ботунец?

- ще имате ли смелостта да идете при хората от тези райони и да им кажете в очите, че сте против по техните линии да се пуснат нови автобуси?

- защо сте против сключването на договор за цена на километър, по-ниска от тази, на която сега тези линии се обслужват?

Чух и още една глупост - превозвачът нямал лиценз. Има, и той е валиден до 2026г. 

Има и още мои контравъпроси останали без отговор. Защото е много по-лесно да си играеш на популизъм (нормално, когато формираш мнението си по дописки от интернет и с желание да угаждаш на една клика т.нар. НПО-та). Защото е много лесно да се снишаваш и да мишкуваш. Както и да бягаш от отговорност. Не случайно непрекъснато се говореше - кое му е спешното, защо сега, да направим дебат, да направим анализ и т.н. Ами 8г. имахте да дебатирате, да правите анализи и да вникнете в детайлите. За 8г. дете се ражда и тръгва на училище. 

Заключението е ясно. Днес, с приемането на доклада за спогодба с МТК ГРОУП, обществения интерес беше защитен. Един конкурс приключва, София си гарантира 60 нови автобуса ЕВРО 6 за северните райони на цена, по-ниска от тази, на която общинското дружество вози сега. Всичко друго са софистики или чиста проба злонамереност.